Büntet a rendőr, ha ég a ködlámpa!?
Biztos ti is gyakran tapasztaljátok, hogy amint van egy kicsi köd, és rá lehet fogni, hogy rosszak a látási viszonyok, az emberek bekapcsolják a ködlámpát, és ami még rosszabb, a hátsó ködlámpát azaz a ködzárófényt is. Rettentően zavaró azonban ez annak, aki az autó után halad, büntethet ezért a rendőr?
Nem árulok el titkot, hogy Magyarországon a közlekedési kultúra mélyen elmarad a nyugat európaitól. Az Udvarisság maximális hiánya közismert, de vegyünk most, a ködös időben ennél is szembe tűnőbb a hátsó ködzárófény használata. Az első ködlámpát még csak meg lehet indokolni, de a hátsó ködlámpa csak tejföl ködben és leginkább autópályán használandó. Ennek ellenére rengetegszer tapasztaljuk, hogy az előttünk álló a pirosnál, vagy a kivilágított városi utakon vakítja a mögötte haladókat a ködzárófénnyel. Nem gondoljuk azt, hogy ezek a vezetők azt hiszik, ezzel a közlekedés biztonságért tesznek, sokkal inkább értelmi színvonaluk nem terjed addig, hogy azt felmérjék, ezzel nem csak mást idegesítenek, veszélyeztetik is magukat és a közlekedésben résztvevőket.
A BEOL.hu kérdésére a szakszerű választ egy gépjármű vezető szakoktató adta meg, érdemes ezt figyelembe venni:
„A KRESZ 44. paragrafusa foglalkozik a témával, és egyértelműen fogalmaz: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják” — idézi fel az egykor tanultakat Baracsi Lajos gépjárművezető-szakoktató. Bár sokakat a szemből érkező, karácsonyfaszerűen kivilágított járművek zavarnak, a szakember szerint közlekedésbiztonsági szempontból sokkal veszélyesebb, ha előttünk halad olyan, aki jó látási viszonyok között kapcsolja fel a hátsó helyzetjelző ködlámpát.
Ilyen esetekben gyakorlatilag nincs fényváltás, így nem látszik, ha az előttünk haladó fékez. Ebből könnyen veszélyes helyzetek, ráfutásos balesetek adódhatnak — hangsúlyozza Baracsi Lajos. A szakoktató kiemeli, a hátsó ködlámpa fénye egyébként sem lehet erősebb a féklámpa fényénél, sőt, ideális esetben csak bal oldalon világít.”
A Katasztrófavédelem javaslatai a ködlámpa használatról
A Katasztrofavedelem oldalán is vannak útmutatások a ködlámpa használatával kapcsolatban, ezt is érdemesnek tartottuk idézni:
„Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesésben szabad használni, amikor az időjárási viszonyok nagyon lassú haladást tesznek lehetővé. Ködlámpát lakott területen belül használni nem szabad! Pedig igen sok autós közlekedik lakott területen belül is tompított és ködlámpa párosítással nappal és sötétedés után is. Amikor egy másik autó utolért, kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát! Nem fog nekünk jönni, mert már tud róla, hogy előtte halad egy lassabb jármű.
Különösen a dupla hátsó ködlámpa használata a veszélyes, mert a féklámpa kivillanását késve észleli a mögöttes forgalom.
Ha mindkét oldalon van ködzáró fény, akkor a mögöttes forgalom számára sokkal vakítóbb és a féklámpa felvillanását késve lehet észlelni, mivel a féklámpa fényereje megegyezik a hátsó ködlámpáéval. Mivel adott két vakító fény, ha felvillan a másik ugyanolyan erősségű fényforrás, nincs ingerkülönbség, a vezető csak késve reagál, és ez már sok esetben késő, hátulról utoléri az előtte haladót, hiszen szinte észlelhetetlen a féklámpa felvillanása.”
Sokszor hallottunk már arra is példát, hogy a rendőr büntetett indokolatlan ködlámpa használatért. Azt gondolom, ezzel a rendőri intézkedéssel maximálisan egyet tudunk érteni, és sűrítenénk gyakorisát. De amíg ez nem történik meg, mivel a rendőrök inkább a jobban fizető sebességmérésre helyezik a hangsúlyt, érdemes lenne kitalálni valamit, hogyan tudnánk figyelmeztetni a másokat elvakító, vagánykodó vagy akár csak figyelmetlen sofőröket arra, hogy mást veszélyeztet, vagy akár csak zavar. Véleményeteket várom kommentben!
Források: http://www.beol.hu/bekes/kek-hirek-bulvar/harmincezerbe-kerulhet-a-felkapcsolt-kodlampa-380712
http://www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=lakossag_kattipus_reszletek&ready_id=6