Más elméletek szerint a fülbemászó dallamok olyanok, mint a gondolatok, amiket próbálunk elfojtani: minél inkább arra koncentrálunk, hogy ne gondoljunk rájuk, annál inkább az ellenkezője sikerül. Mások szerint az agy ezekkel a dalokkal próbálja lefoglalni magát, amikor éppen nem dolgozik olyan intenzíven.
James Kellaris marketingszakértő felméréséből kiderült, hogy az emberek 99 százaléka tapasztalta már ezt a jelenséget. Az eredmények továbbá arra is rávilágítottak, hogy a nők, zenészek, illetve a gyakran idegeskedő, fáradt vagy stresszes emberek a leggyakoribb ’áldozatok’. A zenével foglalkozóknál ez érthető, hiszen életük nagy részét zenei környezetben töltik, de arra, hogy a nőknél miért gyakoribb a jelenség.
{cikk}ferfibarlang.hu:zenei-izles-szemelyiseg{/cikk}
A tudósok még mindig nem tudnak biztos választ adni arra, hogy egyes dalok miért ’fertőzőbbek’ mint a többi, de mindenki hallott már olyan zeneszámot, amitől a falra mászik. Leginkább az egyszerű, vidám dallamok és a könnyen megjegyezhető, gyakran ismétlődő dalszövegek tesznek egy dalt fülbemászóvá.
A legtöbben (74%) a szöveggel rendelkező dalokkal vannak így, de a reklámdallamokra (15%) és a szöveg nélküli számokra (11%) is érzékenyek lehetünk. A közhiedelemmel ellentétben nem csak az olyan dalok ragadnak meg bennünk, amelyek kellemetlenek: egy másik felmérésben a résztvevők több mint fele mondta azt, hogy a bennük megmaradt dallam tetszett nekik.